Main content

Павел Митков

Павел Митков е роден в гр. София, България през 1977 г. Започва да се занимава с живопис през 1994 г., още докато е в гимназия. По-късно той получава степен по ландшафтно проектиране. Митков бързо напредва в света на изкуството. Само за няколко години той става един от най-продаваните художници в България, а през 2007 г. документален филм на Дойче Веле дори го изтъкна като един от най- успешните художници в Европа, чието изкуство предизвиква всеобщо одобрение. Той придобива международно признание през 2004 г., когато настоятелството на патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски” поръчва картина на Митков и я поднася в подарък на руския президент Владимир Путин, който тогава е на посещение в България. Това допринася за много поръчки на картини на художника и престижни изложби. Картините на Митков също са били представени като подаръци на Папа Йоан Павел II, краля на Белгия Алберт II, Папа Бенедикт XVI, Вселенския патриарх Вартоломей, Руски патриарх Кирил и други високопоставени лица от цял свят. С множество международни изложби в Европа, САЩ и Русия (Виж Изложби), произведенията на Митков са се превърнали в еталон за успех. Митков е носител на редица награди, включително:

  • лауреат на медал „Франц Кафка”;
  • Световната награда „Салвадор Дали” за изящни изкуства от Международното сдружение на Салвадор Дали;
  • орден “Ломоносов";
  • приз за живопис от академията „Масарикова”, Прага;
  • златен медал, Франция 29 януари 2009 г.;
  • диплома за участие в Международния пленер по живопис "Буковина – Минало, настояще и бъдеще", Румъния 2011 г.

Той взема активно участие в политическия, социалния и художествения живот както в България, така и навсякъде по света. Открил е свои галерии в Берлин (Германия), Карлови Вари (Чехия), Москва (Русия), Верона (Италия), Вашингтон и Ню Йорк (САЩ). Той обича Изтока и е редовен посетител в Токио, Япония и Владивосток, Русия и др. Изкуството на Митков предава послание за мир, доброта и хармония. В неговото творчество се определят три периода, обхващащи над 12 години всеки. (Виж Периоди). Преди 2000 г., 2000-2012 г., след 2012 г.

Най-интересният период започва от 2012 г. Митков отбелязва две конкретни дати в него: 21.12.2012, предполагаемият край на света, и 10.02.2013, началото на ерата на Водолея и китайската Нова година. Според художника, това е времето, когато човечеството е избрало своят следващ 2000-годишен цикъл, в който доброто ще надделява. Винаги позитивен и изпълнен с много енергия, Митков превръща своя последен период в мисия на живота. Той не просто само рисува картини, а по-скоро създава и напълва платната с огромна любов. Художникът вярва, че картините могат реално да променят живота на човека.

Павел Митков – Основни етапи

С какви периоди се характеризира изкуството на Павел Митков?

  • Първи период, преди 2000 г. – Осмисляне
  • Втори период, 2000 – 2012 г. – Прозрение
  • Трети период, след 2012 г. – Съвършенство

Периодите са определени от самия художник като 12-годишни цикли на развитие, свързани не само с работата на художника, но и с общото развитие на човешкия потенциал. Един цикъл се сменя с друг. Човек се изправя пред много предизвикателства, с които трябва да се пребори. " Обикновено всеки период започва за мен със силна мотивация, промяна в нова посока и обща промяна. Съдейки по дължината на цикъла, първият период трябва да е започнал през 1988 г., когато все още не се занимавах с живопис. Първите стъпки в рисуването направих през 1994 г. – по средата на този 12-годишен интервал. През 1988 г., на 11-годишна възраст, обаче, си спомням, как взех писалка и за пръв път написах, какъв искам да стана ".

Детските представи на Митков за себе си естествено са били, как той, облечен със стегната бяла тениска и дънки, трупа мускули и надмогва "лошите момчета". Все пак, това всъщност е началото на себепознание, осмисляне на себе си като човек, който би могъл да промени нещата. Едва на 11, младият Павел бе пълен с енергия и жизнени планове. Той е отглеждал зайци и когато навършил 12, той вече е имал 112 зайци, самостоятелно грижейки се за подстригването им, хранене и чифтосване. По-късно това се превръща в едно от първите бизнес начинания на бъдещия художник.

Павел от малък е възпитаван много да се труди, да се грижи за домашни любимци, да коси и да помага на родителите си да построят къщата. Той е бил осмиван от съучениците си, които по това време са се интересували от съвсем по-различни неща. През 1994 г. в средата на периода му на осмисляне, той се заема с живопис, повлиян от своята майка, но в същото време и по чиста случайност. Родителите му се запознават с известния български художник Божидар Хаджистоянов, който подарява на Павел бои и четки и го запознава с основите на живописта. Павел бързо овладява четката.

През този период произведенията на Митков са силно повлияни от творчеството на учителя му. Той заимства теми от изкуството на Божидар Хаджистоянов до края на 1999 г. - началото на 2000 г. Затова този период е известен като "осмисляне" – Митков се намира в търсенето на собственото си аз и не възнамерява сериозно да се заема с живопис. Краят на този период е много бурен за художника, с преход към реалния живот и поемане на първите удари от него. На 11-годишна възраст преживява първа любов (платонична, разбира се), на 22 се оженва, развежда се на 24, след това се влюбва и започва съвместен живот с жената на живота му. Това отбелязва края на себепознание и началото на прозрение. В края на 1999 г. - началото на 2000 г.

Митков създава картината Два Свята.

На нея са изобразени две горящи лодки, два свята в бурно море. В небето се вижда образ на мечтаната къща. По-късно тя ще се превърне в реалната къща, която Митков си построява. Само вижте къщата, която Митков е рисувал през 1999 г. и тази, която той е построил през 2005 г. Горящите лодки символизират любовта, която всеки човек изпитва по време на дългите си пътувания в далечни, дълбоки морета. Вълните разклащат лодките, огънят превръща платната, мачтата и корпуса в пепел и спасение може да бъде намерено само във дома, семейството и щъркела върху комина. Към момента, когато къщата е готова, „щъркела” е идвал при Митков вече два пъти, а малко по-късно един истински щъркел си направил гнездо на комината. Няма нужда от никакви тълкувания – всичко става ясно в ретроспекция и щастливата случайност тук няма нищо общо. "Спомням си, че когато рисувах това, аз отхвърлих всички ограничения и мисли. Изпаднах в нещо като транс. А когато дойдох на себе си, картината вече беше пред мен, завършена, както я виждаме и в момента. Нямах ясна представа, какво точно означаваше това, но бях сигурен, че това беше прпедназначено за мен.” От 2000 до 2012 г. Митков се развива като зряла личност, създава дом, семейство, бизнес, но в края на краищата загубва почти всичко. "До 2006 г. всичко се развиваше толкова стремително нагоре, че и аз самият започнах да се възприемам прекалено насериозно и направих грешки, които ми струваха твърде скъпо. Проблемът беше, че съм постигнал твърде много и твърде бързо за възрастта си, че се мислех за неуязвим. Впуснах се в нов бизнес и освен живопис се заех с недвижими имоти. По това време тази сфера беше много печеливша в България. Аз купувах и продавах земя и апартаменти, строях жилища, но когато икономиката се срина в края на 2007 - началото на 2008, бях потънал в дългове. Пазара на недвижимите имоти се самовзриви и лихвите скочиха. Хората изпаднаха в паника и обедняха. Нищо не вървеше както трябва, а банките изискваха плащания. По това време ме спасяваше само рисуването, и аз изцяло се отдадох на него.” Горящите лодки на любовта са обхванати от бурята и капитанът може да разчита само на себе си. Вятърът безмилостно ги разклаща, носейки заплахата от унищожаване за дома. Само силните оцеляват.

Винаги съм бил отговорен човек. Такива са ми разбиранията, същността ми и възпитанието. След 2007 г. разбрах обаче, че хората, които поемат отговорност, понасят и удари от това. Те станаха жертви на алчността, мързела и всичко друго, което се крие зад дребни договорни клаузи, правни разпоредби и банкови операции. Това беше битка между предатели и достойни. Всъщност, не точно битка, а по-скоро подло нападение на предатели върху нищо неподозиращите честни хора. Поуката, която извлякох от този период ме научи да слушам сърцето си, да обичам Бога, да ценя семейството и да не се отказвам – всичко това са ценни уроци." Всичко свърши на 21.12.2012 г., датата, която се смяташе за края на света.

"Това стана, когато светът за мен се промени и взе посоката към добро, духовно развитие и разцвет. Всъщност, истински усетих това на 10.02.2013 г., когато Земята навлезе в ерата на Водолея. Дойде и Китайската Нова година, избутвайки годината на Змията - знака под който бях роден. С други думи доброто победи.” И това отбеляза края на периода на „Прозрение” и началото на „Съвършенство”. В началото на този период бе създаден диптих със заглавие: 12.21.2012.

Небесният Пегас освобождава земния Пегас от оковите на злия дух. Сега той е свободен и също ще се издигне като ангел, започвайки ерата на любовта.

Последните картини на Митков бележат началото на новия период. Те носят съвсем различно послание, бидейки източник на осезаема духовност, придобита през годините на битката между вътрешната му същност и света. Митков вече не се опитва да рисува всичко подред. Той вече не рисува само за пари или извършва работа по поръчка, ако не може да съотнася работата с духовната си мисия. Сега картините му са в пъти по-скъпи, което отразява опита и емоциите, влагани в тях от автора. "Аз достигнах момента, в който осъзнах, че една картина може да покаже и промени живота. Изкуството е живо и въпреки, че всъщност не се движи, то може да те отведе до най-далечния ъгъл на Вселената дори за секунда. Въпреки, че не говори, то може да ви каже много повече от (понякога скучни) телевизионни предавания. И въпреки, че не е живо същесто, то може да ви даде толкова много любов, че вие ще се чувствате най-обичаният човек на света. Това, което наистина има значение, е емоцията, която влагате докато творите. Това е душата на творбата.”

Изложби

  • 2014 - Монако, Арт Монако 2014
  • 2014 – Люксембург, Руски Благотворителен Бал, Вернисаж на изложбата
  • 2013 – Австрия Инсбрук – АРТ Инсбрук 2013
  • 2012 - Русия, Владивосток - Изложба "Европа – от Ламанш до Владивосток "
  • 2012 - Гърция, Миконос – Откриване на новата галерия на Митков
  • 2011 - Русия, Москва – Панаир на съвременното изкуство „Арт Манеж” Москва 2011
  • 2011 – Швейцария, Цюрих – Галерия Кронен
  • 2011 – Германия, Бремен – Панаир на изкуството HanseArt 2011
  • 2011 - Чехия, Карлови Вари - Откриване на новата галерия на Митков в грандхотел Пуп
  • 2011 - Русия, Москва – Консулство на Руската Федерация
  • 2011 - Русия, Москва – Международен фестивал на изкуството "Традиции и Съвременост "
  • 2010 - Русия, Москва – Панаир на изкуството 15ти „Арт Манеж” Москва 2010
  • 2010 - Германия, Бремен - Панаир на изкуството HanseArt, "Hin zum Original"
  • 2008 - Испания, Барселона – Художествена галерия Й.С.Бах, Барселона
  • 2008 - Русия, Москва – Московски исторически музей
  • 2008 - Япония, Токио - Галерия Mira Haya
  • 2007 - България, София – Руско Посолство
  • 2007 - Италия, Верона — Ingresso mostra
  • 2007 - България, Варна
  • 2006 - България, Пловдив – Международен панаир на изкуствата "Импресия"
  • 2006 - Германия, Берлин – Български културен институт
  • 2005 - Japan, Tokyo - Session House Галерия
  • 2005 - Швейцария, Цюрих – Галерия Кронен
  • 2004 - Турция, Измир – Международен панаир
  • 2004 - България, Пловдив – Международен панаир на изкуствата "Импресия"
  • 2004 - България, Варна
  • 2004 - САЩ, Чикаго
  • 2004 - САЩ, Вашингтон (окръг Колумбия)
  • 2004 - САЩ, Ню Йорк – Художествена Галерия Ривърдейл Гардън
  • 2004 - Полша, Варшава
  • 2003 - САЩ, Вашингтон (окръг Колумбия) – Художествена Галерия Ривърдейл Гардън
  • 2003 - България, София - Колеж по библиотекознание
  • 2003 - Австрия, Вена – Къщата на Витгенщайн
  • 2003 - Унгария, Будапеща
  • 2002 - България, София – Хотел България
  • 2001 - България, София – Галерия Витоша
  • 2001 - България, Козлодуй
  • 2001 - България, София - 'Atellier 96'
  • 2001 - България, Пловдив – Импресия
  • 2000 - Гърция, Солун
  • 2000 - България, София - Национален Дворец на Културата
  • 1999 - България, София - Национален Дворец на Културата
  • 1998 - ОАЕ, Дубай – Световен конгрес за иновации
  • 1998 - Филипините, Манила – Световен конгрес за иновации
  • 1998 - България, София - Национална галерия за чуждестранно изкуство
  • 1998 - България, София - Музей „Земата и хората"
Copyright MAXXmarketing Webdesigner GmbH